Omul a uitat că trebuie să moară – Ioana Trif

20200522_200624

Nimeni nu cunoaște regulile lumii în care trăim, drept urmare de ce ar fi ciudat dacă peste noapte s-ar întoarce totul cu fundul în sus? Omul a uitat că moartea este singurul adevăr pe care îl cunoaște și face tot posibilul să distrugă totul în jurul său, trăind cu convingerea că este stăpânul incontestabil al lumii.

Cartea este despre neputință, despre mândria exagerată a unei creaturi care nu își găsește locul într-un Univers mult prea complex, cu taine pe care nu are voie să le știe. Omul se găsește față în față cu o nouă realitate impusă, despre care nu cunoaște nimic, dar pe care trebuie să o accepte ca atare. Dreptatea vine pe nepusă masă, cu o forță în fața căreia umanitatea nu poate sta. Vânătorul devine vânat și i se ia orice șansă de luptă. Răzbunarea este cruntă și nu datorează nici un soi de explicații nimănui.

Totuși, Universul decide să nu se comporte cu toată lumea la fel. Să fie oare un test a cărui notă finală ar putea fi sfârșitul omenirii? Va putea omul să accepte că nu îi va răspunde nimeni la întrebări? Cine este maestrul păpușar care ia toate hotărârile și ce se va face omul dacă nu primește informații, așa cum s-a obișnuit în ultimul timp?

Poate că fiecare dintre noi va înțelege că trebuie să facă o schimbare în lumea sa interioară, pentru ca impactul să se vadă mai apoi în marele Univers, înainte să fie prea târziu. Sau poate că cineva s-a săturat să aștepte.

Am primit cartea de la Ioana Trif undeva prin decembrie, anul trecut, și de-abia acum o săptămână am reușit să-mi fac curaj să o citesc, având în vedere că lucram de-acasă și puteam să-i dedic astfel timpul cuvenit. Frunzărind câteva pagini în momentul în care a ajuns la mine, mi-am dat seama că trebuia să fiu într-o dispoziție cât mai relaxată atunci când aveam s-o citesc în cele din urmă, deoarece nu părea că voi avea de-a face cu o lectură prea ușoară, chiar dacă numărul paginilor era mic.

Când am început-o, mi-a fost destul de greu să pătrund în lumea autoarei în primele zeci de pagini. Nu reușeam să avansez cu povestea prea repede și simțeam nevoia ca, după ce citeam câteva capitole, să iau mici pauze, pentru a putea înțelege mai bine ceea ce voia să-mi transmită.

„Soarta merge lângă tine. Își pune mâinile la spate și te însoțește, exact așa cum mergea bunicul meu prin parc. Îți arată o cale și încă o cale, te îndrumă, dar trebuie să o asculți, trebuie să caști ochii și să o vezi. Binele stă mereu în spatele răului. De ce? Pentru că Răul este mai puternic, iar Binele este mai fragil și trebuie protejat. Răul a văzut mai multe, este mai dur, iar Binele este cât se poate de naiv. Dar merg mereu împreună, căci aceasta este Balanța, Universul stă mereu în echilibru.”

Acest prim roman al tinerei autoare trage furtunos cortina lumii și ne arată urâtul ce se ascunde în spatele ei: o Apocalipsă în care lumea se întoarce cu fundul în sus. Oamenii iau locul animalelor, iar acestea se comportă de parcă ar fi umane. Și toată această situație nefericită și ciudată pornește de la o furtună dintr-o dimineață oarecare de iarnă, o furtună care distruge și șterge orice-i iese în cale.

Protagonista romanului, al cărei nume nu-l vom afla nici când povestea se termină, se trezește că iese în potopul ce se dezlănțuie afară, deși simțea teamă din cauza lui. După ce privește mută la spectacolul terifiant ce se desfășoară în fața ei și aproape că-și pune viața în pericol, revine acasă îngrozită. Din acea clipă, lucrurile se schimbă și o iau razna. Tehnologia dispare, copacii vorbesc și se mișcă, oamenii sunt folosiți pe post de brazi de Crăciun, animale de companie și chiar consumați la masă, iar animalele devin ceea ce erau oamenii înainte. Pământul pare că s-a supărat foarte tare pe omenire și tot ce era normal cândva, este pe de-a-ndoaselea acum. Doar acelora care au rămas adevărați iubitori de natură și de animale li se mai oferă șansa să trăiască omenește.

“Ai milioane de trăiri pe zi și nu prea te așezi să le pui la locul lor, să le discuți cu tine însuți, să le perii. Nu există timp, poate. Poate nu are rost. Cert este că noi, oamenii, luăm timpul ca pe un adevăr universal valabil.”

Tânăra noastră fără nume este nevoită să asiste neputincioasă la modul în care semenii ei sunt tratați de animalele noii lumi, deși știe că fiecare primește înapoi exact ce a făcut rău în viața lui. Nu poate să intervină în desfășurarea lucrurilor, chiar și când acestea depășesc neobișnuitul și sunt mai mult de cât poate suporta. Nu îi e ușor să privească la cruzimea generată de răzbunare. Unii plătesc cu ce au mai drag, iar alții preferă să sacrifice pe altcineva de-al lor, doar pentru a mai trăi încă o zi în plus.

“Nu mai era cale de întors. După faptă și răsplată.”

Pe măsură ce citeam, încercam să încadrez cartea într-un gen. Primul meu gând s-a dus spre o distopie SF, o altfel de lume în care nu ți-ai dori să trăiești, dar apoi au apărut accente de thriller, punctate de anumite situații horror, de neînchipuit, la care nimeni nu ar vrea să asiste vreodată. Având adunate elemente din toate aceste genuri, Omul a uitat că trebuie să moară este o lectură care-ți arată o fațetă a omenirii pe care o cunoști într-un fel sau altul, poate mai mult, poate mai puțin. Îți arată urâtul care există printre noi și ce s-ar întâmpla dacă roata s-ar întoarce într-adevăr pentru cei care distrug în loc să protejeze.

Nota mea: 2.5/5

nota 2.5

Mulțumesc autoarei pentru exemplarul oferit! Cartea este publicată de Editura Eikon și o puteți comanda de aici.