Sunt cu ochii pe tine – Teresa Driscoll

20200514_161408

Pe tine ce te-ar convinge să intervii?

Când Ella Longfield surprinde doi tineri atrăgători flirtând cu două adolescente într-un tren, nu-și bate prea mult capul cu asta – până în clipa în care află că băieții tocmai au ieșit din închisoare, iar instinctul ei matern o pune în stare de alertă. Dar chiar în momentul în care vrea să ceară ajutor, ceva o oprește. În dimineața următoare află vestea că una dintre adolescente – Anna Ballard, o frumusețe cu ochii verzi – a dispărut. Un an mai târziu, Anna tot nu a fost găsită. Ella este devastată de vina că nu a intervenit, și nu e singura care nu poate uita. Cineva îi trimite scrisori de amenințare, care o fac să se teamă pentru propria viață. Apoi, o întâmplare dezvăluie faptul că familia și prietenii Annei ar putea avea ceva de ascuns. Prietena ei cea mai bună, Sarah, nu a spus tot adevărul în legătură cu ce s-a întâmplat în acea seară – iar părinții, de asemenea, au la rândul lor secrete. Cineva știe unde se află Anna – și nu vor să spună. Dar sunt cu ochii pe Ella.

Dacă o situație ți s-ar părea ciudată, poate chiar periculoasă, ai interveni? Ai alege să-ți faci simțită prezența pentru a înfrunta persoanele în cauză sau ai renunța la cel mai mic semn care ți-ar fi împotrivă?

Timp de un an, Ella Longfield duce pe umerii săi o povară grea, cu fiecare zi în care tânăra Anna Ballard e dată tot dispărută. Regretul că nu a intervenit atunci când a avut ocazia între cele două adolescente și tinerii bărbați, abia ieșiți din pușcărie, care le-au vrăjit în tren, îi macină sufletul. Se condamnă zi de zi pentru că nu a avut curajul să facă ceva în acel moment. Cu toții o privesc astfel. Chiar și cititorul. Și, pe lângă faptul că ar fi trebuit să rămână un martor anonim, protejat de autorități, numele ei scapă presei și este asaltată de ziariști acasă și de mesaje de la tot felul de oameni. Soțul și fiul ei o susțin cum pot și sunt alături de ea, dar femeia nu se poate opri din a se întreba dacă fata va fi găsită în cele în urmă.

„O parte din mine tânjea după asta: o mică speranță că după exact un an vor afla lucruri noi. Dar o altă parte știa și se temea. Oamenii mă priveau din nou în felul acela. Femeia aia. Vă amintiți? Femeia care nu a spus nimic. Din tren. Vă amintiți?”

În tot acest timp care a trecut, poliția nu a reușit să găsească nimic, nicio pistă care să-i conducă spre Anna. Cei doi bărbați suspectați au dispărut imediat cum s-a dat de veste că fata nu mai e, Ella a spus polițiștilor tot ce a văzut și a auzit în tren chiar a doua zi dimineață, iar cealaltă adolescentă, Sarah, a declarat că femeia minte, doar pentru a nu fi învinuită ea pentru ce s-a întâmplat cu prietena ei cea mai bună.

Nici părinții fetelor nu sunt mai prejos, fiecare având secrete dubioase care te pun pe gânduri. Sora mai mare a Annei, Jenny, și prietenii lor, Tim și Paul, care ar fi trebuit să le însoțească pe fete în excursia din Londra și care au abandonat din diverse motive, o învinuiesc pe Sarah pentru că nu a avut grijă de Anna. Și nu sunt singurii care fac asta.

„Sarah voia să tacă naibii din gură. Toți. Oricum, de ce trebuia să aibă ea grijă de Anna? De ce nu a fost invers?”

După ce are loc priveghiul de un an de zile al adolescentei, lucrurile încep să se miște. Apar noi informații despre caz, iar Ella se trezește cu primul mesaj de amenințare lipit pe o carte poștală. Crezând că este doar o glumă proastă venită probabil din partea unui adolescent, o rupe și o aruncă la gunoi. Gluma devine serioasă atunci când primește alt mesaj, apoi încă unul și încă unul… Teama pune stăpânire pe ea și este amplificată de senzația că este urmărită în propriul magazin. Se decide să ia măsuri și speră că totul se va termina curând.

Mi-a plăcut că povestea m-a ținut în suspans, deși nu sunt chiar fană a capitolelor ce alternează de la personaj la personaj și te lasă în aer exact atunci când vrei să afli mai multe. De asemenea, m-am bucurat că, până la finalul cărții, toate întrebările au primit răspuns și nu am fost lăsați să ne gândim la ce ar mai fi putut fi după. Descrierile au fost scurte, aerisite și departe de a fi plictisitoare, iar stilul Teresei m-a prins în mreje.

„Îmi place că nu e singură.
De aceea îmi place să urmăresc oamenii. Trebuie să o fac. […] Trebuie să urmărești, să vezi, pentru că este extrem de important să vezi cum oamenii se comportă diferit atunci când știu că cineva îi privește.”

Ce nu mi-a plăcut a fost faptul că s-a stagnat în unele momente până s-a aflat adevărul. Totodată, unele personaje mi s-au părut foarte naive, având în vedere vârstele pe care le au. În plus, o avem pe Ella care ne relatează acțiunea din punctul ei de vedere, la persoana I, și le avem pe celelalte personaje a căror punct de vedere este prezentat la persoana a III-a. Nu am înțeles de ce autoarea a vrut așa. Nu am reușit să mă atașez de niciun personaj, oricât am încercat. Fiecare persoană care a avut o cât de mică legătură cu Anna părea suspectă în ochii mei și încercam să-mi dau seama cine se face cu adevărat vinovat. Deși aveam bănuielile mele, acestea s-au spulberat când am ajuns la final.

Dacă aveți nevoie de o lectura ușoară, un thriller psihologic lejer care să nu vă încarce cu prea multe detalii, Sunt cu ochii pe tine se potrivește perfect în acest sens. Doza de suspans și secretele care planează asupra fiecărui personaj te întărâtă să ții cartea în mâini și să n-o lași până nu afli adevărul despre fata dispărută, în timp ce urmărești cum acest eveniment tragic pune stăpânire pe toți cei care s-au aflat vreodată în preajma ei.

Nota mea: 3.5/5

nota-3,5

Mulțumesc Editurii Herg Benet pentru lectura oferită! Romanul „Sunt cu ochii pe tine” face parte din colecția Passport și poate fi cumpărat de aici sau din librăriile partenere.