Trilogia „Albă-ca-zăpada” de Salla Simukka

De mult timp mă aștepta această trilogie să o citesc, iar după ce mi-am achiziționat și celelalte două volume la Gaudeamus-ul de anul acesta, mi-am zis că este cazul să o încep odată. Mai ales că se potrivește tare bine cu acest anotimp.

„A fost odată o fată care a învățat să se teamă.

Poveștile nu încep astfel. Astfel încep alte povești, mai întunecate.”

Am avut așteptări cam mari încă de la primul volum. Poate nu am prins ocazia potrivită de a-l citi și faptul că l-am amânat prea mult m-a prins la înghesuială. Lectura mi s-a părut ciudățică și confuză pe alocuri și, deși am citit-o repede, m-a și plictisit la unele faze, tot așteptând să se întâmple ceva care să mă dea peste cap. Momentul palpitant, ca să-l numesc astfel, ne lovește abia spre final. Mi-a plăcut asemănarea cu basmul Albă ca Zăpada: fuga prin pădure pentru a scăpa de cei răi, așa cum și Albă ca Zăpada a fugit de vânătorul trimis de mama vitregă să o omoare.

Fire singuratică, Lumikki Andersson a învățat să se bazeze doar pe ea și pe nimeni altcineva, nici măcar pe părinții săi. Prieteni nu avea, preferând să-și trăiască viața așa cum dorea, fără să-și bată capul cu altcineva. Însă atunci când descoperă în camera obscură a liceului bancnote de câte 100 de euro atârnând la uscat și care aduceau cu mirosul sângelui, știe că ceva s-a întâmplat. Fără să vrea, se trezește implicată în probleme care nu țin de ea, deși își jurase să nu se mai amestece în ce n-o privește direct.

Trei puștani din liceu (Tuuka – fiul directorului, Elisa – fiica unui polițist de la antidrog și Kasper – un coleg care cunoștea o parte din colțurile întunecate ale orașului) găsesc un sac de bani pătați de sânge în curtea Elisei, după ce petrecerea s-a terminat, și decid să-i împartă, deși fata voia să apeleze la poliție. Sacul era destinat cuiva din zonă și cumva a ajuns în posesia lor. Odată implicată în această situație ce pare fără ieșire, Lumikki îi va ajuta să descopere adevărul și, totodată, va câștiga și o prietenă, oricât s-a împotrivit la început.

Ajunși la finalul cărții, mai avem multe piese de puzzle lipsă pe care trebuie să le punem la loc, printre care familia tăcută a lui Lumikki, cine a ajutat-o în final să scape din pădurea înghețată și cum de au fost prinși cei pe care ea îi urmărise.

743973-84

„Brusc, își amintea foarte bine povestea și jocul. În poveste, un prinț transformat în urs le ajutase pe fete. Îi plăcuse acest joc, deși nu îl înțelegea pe deplin. Tovarășa ei de joc era mai mare ca ea și îi spunea povestea, pe toată durata jocului. Albă-ca-Zăpada și Roșie-ca-Trandafirul erau mereu împreună și se protejau una pe alta, întocmai ca prințesele din teatrul de umbre. Zelenka o salvase pe Lumikki.”

Curioasă de cum va evolua mai departe povestea, am trecut imediat la al doilea volum. Alb ca zăpada continuă aventurile lui Lumikki, cu acesta luându-și și o pauză după evenimentele petrecute anterior. Tânăra descoperă la Praga că are o soră mai mare și cum s-a obișnuit să nu se mai încreadă în nimeni prea ușor, la început este suspicioasă în privința Zelenkăi. Pe parcurs însă, va fi acaparată de unele vise din timpul nopților petrecute acolo, iar acest fapt pare să o ducă tot mai aproape de adevăr.

Zelenka îi povestește că a fost „salvată”, după ce mama ei a sfârșit înecată, de Familia Albă, o sectă de așa-ziși credincioși care se încred în liderul lor ce îi aburește, spunându-le că primește mesaje direct de la Dumnezeu. Acesta le-a inoculat în minte ideea că Cel de Sus vrea ca ei să trăiască simplu, fără tentații în jurul lor și doar cu strictul necesar. În casa dărăpânată în care stau, nu dispun de tehnologie, nu au voie să păstreze lucrurile personale, iar ceea ce mănâncă nu are niciun gust. Sunt obligați să nu se mai gândească la trecut și să uite de familiile adevărate pe care le-au avut cândva. Acum sunt slujitorii lui Dumnzeu și trebuie să se sacrifice pentru acesta, atunci când El le-o va cere.

Crezând că acum va avea parte de o vacanță liniștită, problemele apar când se aștepta mai puțin, iar Lumikki se trezește într-o nouă situație pe viață și pe moarte, luptând pentru a o salva, de data asta, pe sora sa. Alături de reporterul Jiri, tânăra va desluși ițele încurcate ale acestei Familii care are de gând să acționeze mai devreme decât și-a propus inițial.

Povestea are nevoie de un erou, dar se știe că cei mai mulți care ajung să primească acest titlu, sfârșesc rău. Oare acesta să fie finalul și aici?

„Tu mi-ai întors spatele, și-a spus Lumikki. Însă nu vreau să mă răzbun. Eu nu-ți fac nimic. Eu mă pedepsesc mai mult pe mine decât pe tine, îmi interzic să fiu fericită pentru că mi-e prea teamă. Pur și simplu nu pot să păseșc iar în beznă și să mă prăbușesc. O să mor. O să înnebunesc.”

Ultimul volum al trilogiei o găsește pe Lumikki cu iubit și pregătindu-se pentru rolul său de Albă ca Zăpada din piesa de teatru a liceului – Mărul negru. Nimic rău nu pare că o să se întâmple, iar toată lumea „este” fericită.

Însă adolescenta nu-l iubește pe Sampsa. Ține la el, se simte bine în preajma lui, dar tânărul nu este Blaze, cel de care s-a îndrăgostit acum două veri și care a părăsit-o. Iar când fostul revine în viața ei, pasiunea care îi mistuie pe amândoi, atunci când sunt împreună, scânteiază din nou în jur.

Pe lângă asta, cineva o urmărește și îi cunoaște fiecare mișcare. Îi dă senzația că știe totul despre ea prin mesajele pe care i le trimite și o amenință că se va sfârși rău, dacă spune cuiva. De teamă ca vreunul din cunoscuții ei să nu pățească ceva, Lumikki se lasă pe mâna individului necunoscut și ajunge să descopere secretele familiei sale tăcute. Ceea ce va afla o va transporta înapoi în trecut, iar amintiri demult pierdute vor reveni în prezent, mai vii ca niciodată.

Cu iubitul actual de o parte și cu fostul de cealaltă, cu un obsedat amorezat pe urmele sale și cu un trecut ce-i va zgudui viața din temelii, Lumikki va învăța să se regăsească pe sine și să afle dacă ceea ce are acum este și ceea ce își dorește cu adevărat.

743973-84

O trilogie polițistă potrivită pentru tineret care prezintă valențe din unul din basmele copilăriei: Albă ca Zăpada. Personajul principal nu este perfect, însă are o minte sclipitoare și știe să se descurce, chiar și când nu există cale de ieșire. Nu este o profesionistă în ceea ce face, ci este doar o adolescentă obișnuită și curajoasă care nu poate să stea cu mâinile în sân și să privească cum lumea se întoarce cu fundul în sus, atunci când ea e prin preajmă. Nu vă așteptați să-i iasă lucrurile întotdeauna bine, fiindcă uneori mai dă și greș.

Însă, chiar și așa, alături de Lumikki, veți avea parte de aventuri periculoase, pe muchie de cuțit, și veți cădea în capcanele celor care sunt pe urmele voastre. Șansele nu vor fi întotdeauna egale, însă voința, o mână de ajutor și un strop de noroc or să vă scoată din impas exact atunci când vă așteptați cel mai puțin. Veți fugi pentru a scăpa cu viață și veți lupta pentru ca cei dragi să nu fie răniți. Veți iubi și vă veți lăsa iubiți, iar acceptarea oamenilor din jur, ca prieteni, nu vă va mai speria atât de mult ca înainte.

A fost odată o fată singuratică care nu se apropia de nimeni. Așa a început povestea Lumikkăi. Acum este tot ea și totuși alta.

Notele mele:

Roșu ca sângele – 3 stele
Alb ca zăpada – 4 stele
Negru ca abanosul – 3.5 stele

8 gânduri despre „Trilogia „Albă-ca-zăpada” de Salla Simukka

1. Nu spun că nu sunt fascinată de thrillere, dar cumva am o senzație dubioasă acum că am citit recenzia ta. Sunt tentată să mă apropii de această trilogie, să pun mâna pe ea și să mă ajund într-o lectură profundă. Deși din ceea ce ne-ai spus tu, reiese că acțiunea nu este grăbită, am totuși senzația că lipsește ceva. Nu pari să ai același entuziasm ca în recenzia „Al nostru este cerul” sau multe altele.

Apreciat de 1 persoană

1. Într-adevăr, am avut așteptări mari de la ea și poate de asta nu m-a entuziasmat așa de tare. Însă, per total, a fost o poveste interesantă, cu o altfel de Albă-ca-Zăpada care merită șansa de a fi descoperită într-un alt decor. 🙂

Apreciat de 1 persoană