„Quasar” de Ana Mănescu (recenzie)

Coperta_Quasar_Ana_ManescuDescriere

„Ana Mănescu este o scriitoare tulburător de generoasă: ea nu împărtăşeşte cu cititorii doar ceea ce este la suprafaţă, explicit, nedureros, blând; îi plac subteranele, ascunzişurile, visele uitate, ameninţările mute, teama fiinţei de ea însăşi, întunericul care are nevoie doar de o scânteie pentru a se preschimba în lumină orbitoare. Şi ni le oferă pe toate, cu sinceritate şi o delicateţe care nu se mai regăseşte în nicio altă carte pe care ai putea-o citi vreodată. Quasarul poate construi o lume şi o poate exploda într-o bătaie de aripi. Pentru că totul şi nimicul înseamnă altceva numai după ce au fost atinse de iubire.

Ana scrie despre acele clipe în care eşti cel mai adevărat tu care a existat vreodată. Şi eşti cel mai mult tu când eşti prins în iubire, ca într-o capcană de soare.”

(Cristina Nemerovschi)

Adevărul este că nu prea ştiu exact cum aş putea să încep această recenzie. Totuşi, trebuie să încerc. Altfel cum aş putea să vă insuflu şi vouă nevoia de a citi cartea, fără să vă vorbesc măcar puţin despre ea?

Trebuie să vă mărturisesc că această lectură nu este pentru oricine. Chiar nu este! Trebuie să ai mintea extrem de limpede atunci când începi să-i pătrunzi tainele, altfel rişti să nu-i dai de capăt. Nimeni nu vrea ca aşa ceva să se întâmple, nu-i aşa? Nici măcar tu nu vrei asta, cititorule. Recunoaşte!

„Te iubesc mereu, nu doar când suntem fericiţi. Şi mi-e dor de tine şi când eşti lângă mine.”

Autoarea are un stil aparte de a se juca, de a-şi pune în scenă unele dintre cele mai ascunse gânduri ale sale. Gânduri ale omului, în general. Nu multe persoane pot face asta. Se vede că adoră să scrie şi nu în orice fel, ci într-un mod cât se poate de sincer. Nu se ascunde în spatele unei cortine după ce piesa a luat sfârşit, ci ne împărtăşeşte în continuare despre toate care pot exista în lume. Şi chiar în noi înşine. Ne împărtăşeşte despre Viaţă. Despre Iubire. Moarte. Singurătate. Libertate.

header-quasar

Cuvintele Anei au muzicalitate atunci când le rosteşti, fie cu voce tare, fie doar în mintea ta. Acestea răsună în noi înşine, chiar şi când lectura a luat de mult sfârşit. Iar asta se întâmplă cu fiecare dintre cele unsprezece povestioare în parte, povestiri ce ne încântă nu numai privirea, ci şi dorinţa noastră pentru mai mult, dorinţa noastră pentru…suflet.

„Lumea e finită. E un cerc. Noi ne repetăm greselile şi iubirile, ne întoarcem la mama, la prima dragoste, la primul sărut, la primul regret. Lumea nu mai e în expansiune. Am stricat-o noi, cu limitarea noastră.”

Povestirile poartă fiecare propria denumire atent aleasă, fiind precedate de câte un pasaj ce te pune serios pe gânduri şi câte două citate (fie ele din alte cărţi, fie ele versuri ale unor melodii). Acestea se leagă armonios, fiind oarecum o transpunere a ceea ce urmează în contextul fiecărei povestiri. Mi-a plăcut această idee, deoarece oferă încă un plus de originalitate cărţii, pe lângă stilul autoarei de a ne lăsa muţi la emoţiile ce se ivesc cu fiecare pagină dată.

„Când începe, iubirea însumează fluturi, libelule, basme, parcuri, ploi, nisip, ochi zgâiţi în toiul nopţii, tremur, cutremur, curaj, curaj de război, curaj de mamă. Când începe, iubirea înseamnă totul. Când se termină, totul înseamnă altceva.”

Cartea, în sine, este o dulce alambicare de gânduri adunate, îmbrăţişate şi, mai ales, intruzive. N-ai cum să mai scapi, odată ce te-au prins. Trebuie să fiţi extrem de atenţi la fiecare în parte, să jonglaţi cu ele şi să le descoperiţi înţelesurile profunde. Trebuie să pătrundeţi dincolo de suprafaţă şi să nu vă lăsaţi păcăliţi de ce vi se prezintă în primă instanţă.

Aşa că, atunci când vă veţi hotărî să o citiţi cu adevărat, va fi într-un moment în care v-aţi depărtat de ceea ce vă presează, de tot şi de toate din jurul vostru, canalizându-vă întreaga energie, întregul suflet, doar misterului ce planează asupra „Quasar”-ului.

Nota mea: 4/5

nota 4

Dede